“Proficiat, u bent geslaagd!”

Dat waren de verlossende woorden die ik gisteren rond een uur of 3 te horen kreeg na het afleggen van mijn rijexamen. Of toch zo ongeveer, want er zaten enkele foutjes in mijn examen. Wat er daarna werd gezegd weet ik al niet meer, want ik was allang blij dat ik erdoor was! In deze blogpost vertel ik je meer over mijn parcours naar mijn rijbewijs.

IMG_20170708_193459135_HDR

Op mijn achttiende behaalde ik mijn theorie via lessen die op mijn school werden gegeven. Hoewel ik al achttien was en eigenlijk mijn rijbewijs zelf al had kunnen hebben op dat moment, was ik allang blij dat ik mijn theorie had behaald. Allemaal goed en wel, tot ik een paar maanden later besloot om op kot te gaan in Leuven. Als je op kot zit in Leuven, valt al zowat de helft van je oefentijd weg, omdat je doordeweeks niet thuis bent. Dat in combinatie met mijn rijangst en lichte (ahum!) luiheid, beloofde niet veel goeds. Het resultaat was dat ik om de paar maanden een keer of tien ging rijden en er dan weer de brui aan gaf. Conclusie: na bijna drie jaar ging mijn theoretisch rijbewijs vervallen en bakte ik er nog niet veel van.

IMG_20170708_193125970

Om toch maar een poging te wagen, besloot ik om in april 2016 toch mijn praktisch rijexamen af te leggen. Mijn rijkunsten waren oké, maar achteraf gezien lang niet goed genoeg om erdoor te kunnen zijn. Van ecologisch rijden had ik geen kaas gegeten en echt vlot reed ik ook niet. Doe daar nog eens een strenge examinator erbij en voilà: gebuisd. Bij de tweede poging viel ik bijna flauw van de zenuwen, waardoor ik er toen ook niet door was.

Na die tweede keer besloot ik om maar af te wachten tot de wet veranderde. Omdat mijn theorie was verlopen, moest ik namelijk drie(!) jaar wachten vooraleer ik opnieuw zou mogen rijden. Toen diezelfde wet na een jaar echter nog steeds netjes genoteerd stond in het wetboek, trok ik toch maar naar de rijschool, om via deze weg mijn rijbewijs te halen. Dit bleek een hele goede keuze geweest te zijn, want hier voelde ik mij veel meer op mijn gemak. Mijn begeleider had zelf ook pedalen, waardoor ik geen ongeval of stommiteit kon begaan. Na zo’n dertien uur les en een derde mislukte poging (verboden straat ingereden, oeps), kreeg ik dan eindelijk te horen dat ik geslaagd was. Vierde keer, goede keer dus, yes!

Mocht je dus nog aan het oefenen zijn voor je rijbewijs: als het mij lukt, dan zal het jou ook zeker lukken! Succes!

Liefs, Eva

3 gedachtes over ““Proficiat, u bent geslaagd!”

  1. Pingback: Picture my week: rijbewijs behaald! | Her Name Is Eva

Geef een reactie

