Cleaning out my closet

Van tevoren had ik een aantal dingen opgesteld die ik wou doen als mijn thesis af was. Mijn kast opruimen was er daar eentje van, dus nu mijn thesis binnen is begin ik daar maar mee! Geïnspireerd door Isabelle, ging ik op zoek naar tips voor een capsule wardrobe. Hierbij beperk je het aantal kledingstukken tot een minimum aantal en zorg je ervoor dat je verschillende stukken met elkaar kunt combineren. Zo hoef je maar één keer om de drie maanden te gaan shoppen én heb je altijd iets dat past.

Tijdens mij Google-zoektocht kwam ik onder andere op de blog Un-fancy uit. Hier vind je allerlei tips and tricks over het starten van je eigen capsule aardrobe, inclusief een handige checklist. Helemaal gemotiveerd begon ik aan stap 1: het leegmaken van mijn kast. Voor de geïnteresseerden: zo zag mijn kledingkast/rommel eruit voor ik begon op te ruimen. (Normaal ligt het er allemaal wat netter bij, maar ik had al even niet meer opgeruimd aangezien ik hem toch helemaal ging leegmaken).

En met leegmaken, bedoelen ze ook écht leegmaken. Alle kleren uit de kast en hup, op bed zwieren. Eenmaal alles op bed lag, moest ik toch even slikken. Ik dacht altijd dat ik niet erg veel kleren had, maar het bleken er toch iets meer als gedacht te zijn, oeps. Ik begon met het terug opruimen van dingen die ik echt graag aandoe in de lente/zomer: mijn favoriete jurkjes, twee lange broeken en mijn jumpsuit. Eerste bevinding: ik heb megaveel shortjes (als in: een stuk of acht) en een veel te veel donkerblauwe kleedjes.

Daarna gingen alle winter- en sportkleren de kast in. De winterspullen zoek ik over een paar maanden uit, en die twee joggingbroeken en één sporttopje mogen nog wel blijven. Ook enkele werkt-shirts en -broeken verdienen een plekje op de plank. Alle dingen die ik echt vaak wil gaan dragen (zoals al die kleedjes), worden netjes opgehangen.

Ondertussen zijn er al enkele dingen die te klein zijn of die ik nooit draag op de weggeef-stapel beland. Ook mijn band-shirts belanden in de kast, omdat ik deze nog als pyjama kan gebruiken en ze toch een emotionele waarde voor mij hebben. Nu komt echter het moeilijkste gedeelte: alle twijfelgevallen. Er blijven onder andere nóg twee blauwe kleedjes over, een hele stapel shorten en topjes in alle kleuren van de regenboog. En wat ik met mijn eerste balkleedje, waar ik nu nét niet meer inpas, moet doen, weet ik ook nog niet.

Update enkele uren later: en toen was ik het beu. Ik had stiekem wel verwacht dat ik het na een tijd beu ging geraken, en het is dan ook echt gebeurd, haha. Een capsule wardrobe heb ik nog niet, maar mijn kast is wel netjes opgeruimd (zie foto hierboven). Ook kan ik een stuk of 10 kledingstuks verkopen/weggeven (zie de stapel hieronder) en heb ik zelfs mijn naaimachine bovengehaald om een gat in een jeansbroek te naaien. Al bij al toch nog geslaagd dus!

Hou jij wel eens een opruimdagje?

Liefs, Eva

11 gedachtes over “Cleaning out my closet

  1. Ik begin ook altijd met goede moed met al die taakjes, maar na een tijdje heb ik er meestal ook wel genoeg van, haha! Maar goed gedaan! Toch een mooi stapeltje dat weg mag 🙂 Liefs!

  2. wauw netjes weer! ik moet ook echt weer gaan sorteren, is veel overzichtelijker en zie je inderdaad wat je hebt. Maar… 1 keer in de 3 maanden shoppen? Dat kan ik niet hoor! 😮 maakt mij dat een shop a holic? Ja he? HAHA

  3. Pingback: Picture My Week: chillen to the max! | Her Name Is Eva

Geef een reactie

