Snailmailen voor beginners: penpals, waar vind ik die?

Zoals je al vaker kon lezen, hou ik mij sinds enkele maanden bezig met snailmailen. Ik vind het erg leuk om te doen en merk dat de snailmail-community steeds groter wordt. Toch zullen er ongetwijfeld nog veel mensen zijn die niet weten wat het inhoudt of hoe je er aan moet beginnen. Daarom stel ik jullie voor: snailmailen voor beginners!

IMG_1355

Snailmailen?

Toen ik een jaar of 10 was, had ik een penvriendin (gevonden via de zoekertjes in de Libelle, haha!). Er zijn vast en zeker nog meer mensen die dat hadden op jongere leeftijd. Snailmailen is ongeveer hetzelfde, maar dan meer voor volwassenen (ofja, toch iets ouder als 10 jaar) en ook wat uitgebreider. De bedoeling is dat je een leuke versierde brief schrijft naar je penvriend(in). Bij deze brief stop je (helemaal naar eigen wens) enkele leuke goodies. Denk hierbij aan stickers, lintjes, kaartjes, quotes,… Zowat alles wat je penvriend(in) kan gebruiken bij de volgende brief. Het leukste is natuurlijk om alles zelf te maken, maar je kan ook eens langsgaan bij Hema of Action voor leuke hebbedingetjes. Inspiratie kan je vinden op bijvoorbeeld Pinterest.

IMG_0194

Penpals? Waar vind ik die?

Penvrienden (of penpals, zoals dat in het Engels heet) kan je op heel wat verschillende manieren vinden. Het makkelijkste om te beginnen is via Tante Jannie’s Postkamer (LINK). Op deze site maak je een profiel aan, kies je naar welk land je wil sturen (België, Nederland, Duitsland of alledrie) en je bent vertrokken! Je krijgt meteen je eerste adres. Als je brief is aangekomen bij je penpal, kan hij of zij die registreren op de site, zo kan iemand weer een briefje naar jou sturen. Voor elke brief die je stuurt via de site, krijg je er dus ook eentje terug! Natuurlijk kan je ook gewoon stoppen na een brief en lekker blijven snailmailen met die persoon. Als je graag penpals wil hebben uit het buitenland, kan je je inschrijven op The Postal Society (LINK). Hier kan je via fora op zoek gaan naar een geschikte penpal en zelfs meedoen aan swaps! Zelf heb ik enkele internationale penpals gevonden op Instagram. Met de hashtag ‘penpalsneeded’ of ‘penpalswanted’ vind je zo een hoop instagrammers die graag met je willen snailmailen! Ook kan je een kijkje nemen op het account van ‘helping.snailmailers’ (LINK). Zij plaatsen oproepjes van mensen die op zoek zijn naar nieuwe penpals.

Snailmail? Pocket letters? Postcrossing? Swappen? 

Natuurlijk zijn er een hele hoop varianten op het snailmailen. Gewone penpals sturen briefjes naar elkaar, terwijl snailmailers er nog wat extra goodies bij doen. De nieuwste rage in snailmailland zijn pocket letters. Hierbij vul je een plastiek vel met 9 lege vakjes (denk aan die vellen waarin je vroeger je Diddl-blaadjes bewaarde) met leuke spulletjes, zoals je ziet op de foto. Het leuke is dat je penpal dit vel kan bewaren in een verzamelmap, en zo geen spullen kwijtraakt! Pocket letter pals kan je onder andere HIER vinden.

maxresdefault

Voor degenen die iets minder creatief (willen) zijn, bestaat er ook nog postcrossing (LINK). Hierbij is het de bedoeling dat je een mooi postkaartje stuurt naar een andere persoon die zich ook inschreef op de site. Je hoeft dus geen lange brief te schrijven of goodies te maken. Zo heb je een leuke verzameling van kaartjes vanuit de hele wereld!

Als je het echt grootser wil aanpakken, kan je natuurlijk altijd meedoen aan een swap. Hierbij wissel je cadeautjes uit met een swapmaatje. Op Instagram vind je een heleboel swaps waaraan je kan meedoen, waarvan de bekendste de Instaswap is (LINK). Ook kan je als Belgische blogger lid worden van deze facebookgroep, die ik samen met nog andere bloggers oprichtte. (LINK).

Voor welke vorm je ook kiest: het is altijd heel veel fun. Je ontmoet nieuwe mensen, houdt je creatief bezig en je kan lekker ouderwets brieven schrijven. Laat me zeker weten of jij ook snailmailt, swapt of postcrosst! Vragen mogen ook altijd gesteld worden in de comments, die kan ik dan gebruiken voor het volgende artikel.

Liefs, Eva

12 gedachtes over “Snailmailen voor beginners: penpals, waar vind ik die?

  1. Ja dus 🙂
    Zo heb ik je blog gevonden met Tante Jannie.
    Ik postcross en zit ook op tante Jannie.
    Heb vroeger wel 20 buitenlandse pennenvrienden gehad, veel van hen verloren met de studententijd, maar ook veel terug gevonden op facebook 🙂

  2. Pingback: Snailmailen voor beginners: washi tape | Her Name Is Eva

Geef een reactie

